Sabtu, 2 Januari 2010

EM( Effective Microorganisms )


EM ialah hasil bakteria baik yang digunakan untuk membantu menghapuskan bakteria jahat yg ada dalam sistem tumbesaran(aku pun kurang arif pasal  bakteria2 ni.huhuhu,setakat yg paham jela).

contoh kebaikkan
  • menggalakkan pertumbuhan,pembungaan,buah dan kemasakan dalam tanaman
  • merawat bau
  • mengikat nitrogen di atmosfera
  • mengitar semula dan menambah kehadiran nutrient
  • boleh digunakan pada sektor pertanian,penternakan,perikanan,rawatan tanah,pembersihan dan juga mesra alam.

  pada mulanya aku sendiri xtau ape tu EM.just baca2 saja dalam internet,xpnh tgk secara live pun.dek kerana aku telah dapat EM percuma pada hari aku melawat tapak maep,aku pun try la EM 2..lalu aku mencuba pada arnab aku dan bahan2 lain.


 
hari pertama aku try letak EM tersebut,malu2 gak lak arnb aku nak minum.aku pun bancuh seperti ape yg diberitahu.risau gak mula2 2.kag mati tecekik lak beliau kerana x minum.
setelah 2 3ari baru la luak air tersebut.skrg aku terpakse bncuh air ujan cmpuran EM 2 tiap2 hari sekali.mereka sudah mula ketagih!hahaahah..setelah 2minggu pkai EM 2.terasa la jugak seperti ape yg dicakap oleh otai2.bau2an yg tidak menyenangkan semakin kurang.lepas ni akan aku bancuh seminggu 4 kali tuk dorng minum EM ni.


oleh disebabkan aku xde keje,aku bancuh ckit EM dan letakkan dalam botol spray.aku pun try cikit pada pokok kaktus akak aku.huhuhu.aku tgk layu je,aku pun spray.3 4 ari jugak la aku tgk xde perubahan rasa macam makin rosak je..masuk nak dekat seminggu aku tgk pokok tersebut dh mula tumbuh duri2 kecil,lalu ari2 la aku sembur pokok 2.hehehe.dengan bangga nya experimen menjadi..xtau la klau kebetulan ke.hehehe.sampai arini aku tgk yg 1 je xidup yg ujung warna2 itam 2  yg len still maintain.


menjadi rutin pagi2,selepas bersihkan sangka arnab dan beri dorang makan aku men spray2.aku try jugak pada pokok bunga depan umh aku..cntik je bnge kembang.yg pokok xde daun langsung 2 akibat terkena air kencing arnb.abis layu daun2nya.tapi xtau la tumbesaran dan pengembangan bunga2 tersebut secara kebetulan ke atau pun tidak.harap yang arif memberi tunjuk ajar.

dengan adanya EM ni,aku rasa bagus la sebab byk kebaikkan die,lagi2 tentang masalah bau2 yg tidak menyenangkan.selamat mencuba dan beramal.eheheh.salah dan silap tolong tunjukkan










3 ulasan:

  1. emph.. aq bela sumer haiwan aq dalam umah. ini kerana aq dok umah flat... masa mula2 xder riaksi oleh adik aq. tapi sekarang aq dengar komplai siap bagitau mak aq kat kampung rumah bau busuk. sekarang ni aq dah masukan sume hamsters, guinea pig, burung pipit dan arnab kat dalam satu bilik. so sekarang ni kurang la sikit bau dia bila bukak pintu depan. ha... aq dengar produk ni cam teruja jerk.. camner aq nak dapatkan.. kos dia mahal x? sebab setakat ni haiwan aq bagi minum vitaman Rm6 sebotol, 50ml jerk..

    BalasPadam
  2. nanti aku try tanye bro yg aku jmp aritu.kalau ada nanti aku roger

    BalasPadam
  3. salam, bro. tolong berikan macam mana kaedah/cara dan kuantiti untuk bancuh EM tu???..tksh

    BalasPadam